پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

ساده ترین و بهترین مثال برای آشنایی با عملکرد پروانه پمپ، پمپ های آب خانگی است. اگر در آپارتمان های چند طبقه ساکن باشید احتمالاً با مشکل کمبود فشار آب مواجه شده اید. دقیقاً در چنین مواقعی شما به یک عاملی برای افزایش فشار آب جهت پمپاژ بیشتر آب به طبقات بالا احتیاج پیدا می کنید. که این عامل همان پمپ افزایش فشار است که پروانه در پمپ یکی از اصلی ترین و مهمترین قطعات آن محسوب می شود.

مثال:

یک کارخانه صنعتی که بخشی از فعالیت آن انتقال مایعات شیمیایی به نقاط مورد نظر است که این کار توسط پروانه انجام میشود. نحوه ی کلی عملکرد در هر دو مثال پمپ خانگی و صنعتی به یک صورت است. وجه تمایز این دو در نیروی وارد شده به سیال است که به واسطه نوع پروانه صورت می گیرد.

وظیفه ی پروانه پمپ چیست؟

پروانه پمپ تعیین کننده میزان جریان و فشار سیالات در سیستم است که اندازه و شکل آن با در نظر گرفتن نوع کاربری پمپ تعیین می شود. پروانه جزء اصلی در طراحی پمپ گریز از مرکز است که انرژی را از موتور پمپ به سیال منتقل می کند. این پروانه از پره‌هایی تشکیل شده است که از یک ورودی باز در مرکز خارج می‌شوند که به پروانه معروف است.

که در حین چرخش، نیروی گریز از مرکز ایجاد می‌کند تا مایع را از محفظه به نقطه تخلیه منتقل کند. پروانه به عنوان یکی از قطعات چرخشی تعبیه شده در یک پمپ گریز از مرکز، عاملی برای انتقال انرژی از موتور و سرعت بخشیدن به خروج سیال از بخش مرکزی به طرف خارج است. به عبارتی این قطعه با انتقال انرژی به سیال، باعث بالا رفتن سرعت سیال در بخش تخلیه و یا همان خروجی پمپ می شود.

انواع پروانه پمپ کدام است؟

نکته مهم، نوع طراحی پروانه است که می تواند تعیین کننده نحوه عملکرد پمپ باشد. طراحی مناسب پروانه یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر افزایش بازدهی، بهره وری و بهینه سازی جریان و به حداقل رساندن تلاطم است.

جنس پروانه پمپ از چیست؟

پروانه ها عموماً از موادی نظیر فولاد، آهن، برنز و یا پلاستیک ساخته می شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


آخرین مقالات


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

loading